Vissza a blogra

“Kérem a következőt!” Egy átlagos nap Darwin rendelőjében.

A februári időjárás 2020-ban elég szélsőségesre sikeredett. Ragyogó, tavaszi napsütés és fagypont körüli hőmérséklet váltotta egymást gyors egymásutánban, ami kedvező környezetet teremtett a tüsszögést, köhögést, lázat és mindenféle egyéb kellemetlenségeket okozó mikro… izéknek.

 

Mit csinálsz, ha beteg vagy? Ha van egészségbiztosításod, felhívod az ellátásszervezőt, ha meg nincs (és ez a gyakoribb), akkor lemész a körzetihez. A doki megkérdezi, hogy mi a panaszod, belenéz a torkodba, meghallgatja a légzésedet, okosan hümmög párat, majd felír neked valamilyen gyógyszert. Megkapod a vényt (rá sem nézel, mert úgysem tudod elolvasni), kiváltod a gyógyszert, hazamész, beszeded. Rápihensz, és – jó esetben – néhány napon belül meggyógyulsz.

Hello Darwin!

A mi munkánk sok tekintetben hasonlít ahhoz, amit az orvos csinál. Nincs sztetoszkópunk, meg fehér köpenyünk, de mi is azzal kezdjük a munkánkat, hogy végzünk egy állapotfelmérést. Megkérdezzük, hogy milyen pénzügyi szokásaid vannak, milyen típusú megoldásokban gondolkozol, milyen a kockázatvállalási hajlandóságod, és hogy van-e konkrét pénzügyi cél, melyre megoldást keresel, vagy tőlünk várod a jobbnál jobb ötleteket arra, hogy milyen eszközökkel tudhatnád a jelenedet és a jövődet nagyobb biztonságban. Fontos különbség, hogy a mi munkánk elsősorban prevenciós jellegű, ami ezen a területen azt jelenti, hogy egy megfelelő pénzügyi stratégia kialakításával segítünk megelőzni a bajt. A már kialakult pénzügyi krízisek kezelésére kevesebb eszközünk van, mint az orvostudománynak a különböző betegségek kezelésére. A beszélgetéseket követően mi is “felírjuk a receptet”, azaz kapsz tőlünk egy, vagy több megoldást.
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon honnan tudhatod, hogy a megoldás, amit kaptál, valóban a lehető legmegfelelőbb számodra?

A válasz egyszerű. Nem fogod tudni. Jó, azért ez így kicsit túlzás, hisz bennünket, alkuszokat törvény kötelez arra, hogy megfelelő számú (minimum 3) egymással versengő terméket összehasonlítva és megmutatva tegyünk számodra javaslatot. Az hogy melyek lesznek ezek, azt rengeteg dolog befolyásolja. Az életkorod, az időtáv, a tőke, a viszonyod a nyereséghez/veszteséghez, emócionális és szubjektív szempontok, TKM, de még a családi állapotod is. Ha minden apró részletet meg akarnál ismerni, akkor ahhoz meg kellene tanulnod a szakmánkat, de akkor meg mi lennénk feleslegesek. Ebből az is következik, hogy ha tetszik, ha nem, bizonyos tekintetben rá kell bíznod magad arra az emberre, aki javaslatot tesz neked, és muszáj hinned abban, hogy megfelelő felkészültséggel és jó szándék által vezérelve végzi a feladatát. A tájékozottságáról relatíve könnyen meggyőződhetsz, de a jó szándék letapogatásában maximum a megérzéseidre és a személyes benyomásaidra támaszkodhatsz.

Mellesleg, ha már orvosos példával kezdtük, mi örömmel megnéznénk a körzeti orvosok arcát, ha nekik is receptírás előtt minden egyes páciens esetében ki kellene választani minimum 3 féle lehetséges gyógyszert a problémádra, és azokat hatóanyag tartalom és hatásmechanizmus szempontjából egyaránt összehasonlítva és részletesen ismertetve kellene javaslatot tennie. Pedig, ha belegondolunk, ez elméletben nem is lenne olyan nagy butaság, nem?

Nagy különbség, hogy – még az egészségügy általános állapota mellett is – az emberek döntő többségének a fejében az van, hogy az orvos biztosan jót akar, míg – ha őszinte akarok lenni -, akkor a tanácsadókról sajnos nem ilyen pozitív az általános megítélés. Mi nem kapjuk készen a bizalmat. Minden egyes “páciensünknél” meg kell dolgoznunk érte. Viszont, ha sikerül, akkor az eredmény az ügyfélnél csapódik le, egy bölcs, előrelátó pénzügyi stratégia formájában.

Mi lesz, ha nyugdíjas leszek? Töltsd ki tesztünk!

Mi nem megmondjuk a tutit, hanem segítünk helyesen dönteni. Csináld meg a tesztet, 5 egyszerű kérdés, és látni fogod mi legyen a következő lépésed!

Kezdjük el!